Bloggen

Bloggen

OK Roskildes Blog

Denne blog kan frit benyttes af OKRs medlemmer til diverse erfaringsudveksling, til at fortælle om gode og mindre gode oplevelser mm.
Du skal oprettes som bruger og være logget på, for at kunne skrive indlæg og kommentarer.
Du skal være medlem af OKR for at blive oprettet som bruger.
Sådan gør du: Send en mail til Janne og bed om at blive oprettet som bruger.
Du modtager herefter en invitation fra "Bloggen" hvorefter du skal registrere dig og oprette en adgangskode.
Når du skriver indlæg, så husk at tilføje en kategori, ellers vises dit indlæg ikke på bloggen.
Husk! Her på bloggen skriver vi i en pæn og høflig tone!

medlemsadresseliste

DiversePosted by Anders Laage Kragh Wed, October 01, 2014 22:20:15
O-service har overtaget medlemsadresselisten

O-service er mere end blot et tilmeldingssystem, det indeholder også oplysninger om alle danske orienteringsløbere, således også medlemmer af OK Roskilde. I O-service kan du finde oplysninger om telefon, adresse og mail på klubmedlemmer.

Sådan finder du oplysninger om medlemmerne i klubben:

Log ind på O-service, vælg "klubben" i den øverste menu linie og dernæst "klubadresseliste" til venstre og du har adresselisten for klubben

hilsen
Anders



Præ - Orientering

DiversePosted by Bjørn Vognbjerg Thu, September 25, 2014 10:47:34
Hvad gør man, når benene ikke mere kan "finde vej" gennem skovbunden på betryggende vis!
Ja, så må man jo finde en anden sportsgren, men da sport siden 1957 har været o-løb er det svært, men heldigvis findes Præ-O-løb. Jeg husker endnu, at for ca. 3 år siden udtalte jeg, at denne form for orientering ikke var noget for mig.
Men heldigvis deltog jeg i foråret 2013 i et sådant løb ved et Skovkarletræf i Sverige, dette gav mig et andet syn på Præ-O. I august deltog jeg så i et træningsløb på Sletten ved Himmel-bjerget - her blev jeg nr. 2, foran flere der havde løbet på Præ- landsholdet.
Det skal nævnes at der også deltager o-løberer der ikke er handicappede, når løbet arr. udenfor Handicap Forbundet.
Efter træningsløbet erfarede jeg at der var Nordisk Mesterskab og Europa Cup i Præcisions- orientering, ved Silkeborg den 19 - 21 september. Kunne man deltage her ?
Jeg tilmeldte mig - og da startlisten kom havde man sat mig på 1.holdet, kun ud fra resultatet i træningsløbet - uha da - pres på fra start.
Fredag aften var der nat løb. Prøv at udpege en post blandt 3 - 5 stykker i mørke, ja måske var alle forkerte, det var svært, en plads som nr. 35 (træerne vokser ikke ind i himmel).
Lørdag og søndag det så tid for mesterskabet, nu gjaldt det. 76 startende fra de nordiske lande samt England, blandt disse 10 danskere.
Lørdag blev jeg nr. 66, som 7.bedste dansker, med 13 rigtige ud af 22 poster. Løbet blev afviklet i Hårup Sand øst for Silkeborg. Kan sammenlignes med Rørvig Sandflugtsplantage.
Søndag var løbsområdet Silkeborg Sønderskov, Vest. Et ret kuperet område, strækningen man færdes på var en sti anlagt på en nedlagt jernbane - men at udpeger de rigtige poster var ikke helt let, dette var den sværeste at de to baner.
Min taktik måtte laves om, såfremt jeg skulle op i placeringen (Resultatet var det sammenlagte af de to løb). En plads som nr. 49 blev det, 3.bedste dansker, to af de faste på landsholdet gennem en del år, Søren Saxtorp og Jahn Petersen var noget efter.
Det samlede resultat blev at Sverige blev nr. 1, 2, 10, 11 og 14. Norge nr. 3 og 8, Finland nr. 4, 5 og 6. Danmark nr. 9 og 13, medens England blev nr. 12.
Inviduelt blev Sverige nr.1 og 2, Finland nr.3 og Maria Krog Schulz nr. 4, Lars Ole Larsen nr.28, Søren Saxtorph nr. 40 og jeg blev nr. 59 som 6. bedste dansker.
Og som skrevet blev 1.holdet nr 9. og bestod af Maria Krog Schulz, Lars Ole Larsen, Søren Saxtorph, Bjørn og Jahn Petersen.
Tidligere Nationale som Internationale mestre deltog på de forskellige hold
Selvom resultatet måske ikke var helt i top, er det den vej min "løbebane" nu vil gå. Og jeg må sige, at det er ikke let at udpege den rigtige skærm, selvom der måske kun er 10 meter ind til den fra standpladsen.
Måske skulle jeg lave en klubaften og fortælle lidt omkring Præ-orientering, for her kan alle deltage, og jeg vil påstå at det er en del sværere end fod-o-løb.
Håber nu jeg kan få klubben til at melde sig ind i Handicap Forbundet, jeg tror at klubben på længere sigt kan få flere medlemmer fremadrettet.

Undskyld den lange beskrivelse omkring mine oplevelser
Bjørn

Påsketur

DiversePosted by Ane Veierskov Mon, April 07, 2014 18:13:37
Så er der sendt meddelelse ud om påsketuren, til jer der er tilmeldt hytten. Hvis du ikke har modtaget mailen kan du skrive til aneveierskov@gmail.com
Vh Ane

Arbejdsdeling

DiversePosted by John Tripax Fri, June 28, 2013 00:07:37
KTAS i OKR

For dem, der ikke ved, hvad KTAS er, kan jeg sige, det er det gamle telefonselskab, der var forløberen til TDC.

4 mand om at udbedre en fejl.

Jeg gravede ned og så, hvad årsagen var, til det pludselig opståede hul ved klubhuset .

Jeg skrev en mail

Mogens Bruun kom og fyldte hullet op med grus.

Derefter afleverede Anders Kragh en lille sæk sand i klubben.

Ole Bøggild lagde fliserne på plads igen og fyldte sand imellem dem

Hilsen John T

Arbejdsfordeling i OKR

DiversePosted by John Tripax Tue, October 30, 2012 10:24:50
Hej alle

Med risiko for at blive skældt ud, vil jeg alligevel skrive denne kommentar.

8 dage før det længe planlagte by-natløb d 6. nov stod klubben uden banelægger. Heldigvis trådte en af klubbens faste støtter til.

Volker havde for nogen tid siden meldt fra pga arbejde og tilbudt et bytte. Beskeden var, så vidt jeg husker, kun sendt ud i en meget lille gruppe. Problemet burde være løst tidl.

Når jeg tænker tilbage, tror jeg, man højest skal bruge 2 hænder, for at kan tælle de forskellige folk, der har været banelæggere til alle slags løb, gennem en del år.

Mange flere kan uden tvivl, nogle med lidt hjælp, lave baner til de mindre løb.

Vi skal se at få fat i alle disse potentielle banelæggere. Hvis det ikke sker for tit, er jeg sikker på, alle vil synes, det er sjovt at lave baner. Og man lærer jo også selv noget af det.

Hvis man er medl. /melder sig ind i OKR, skal man naturligvis ikke pålægges så og så mange opgaver incl banelægning, men jeg mener godt, man kan sige til alle i klubben, at de skal yde en indsats for at få det hele til at fungere. Alle skal yde for at kunne nyde. Mængden skal ikke opgøres i tim og min, nogle er bedre til /vil hellere lave det ene og nogle hellere det andet. Alt er lige vigtigt.

Selv om det måske ikke er så sjovt, altid at gå ud og bede folk om at hjælpe, må det være ledelsens opgave at gøre dette og sikre sig, at alt fungerer

Hilsen John T

Klubskifte ??

DiversePosted by John Tripax Mon, October 29, 2012 11:07:51
Som bekendt er det meget almindeligt, at de bedste danske løbere flytter til svenske eller norske klubber for at blive endnu bedre.

Nylig må Kent have fulgt i Andreas´s fodspor. Hvilken klub har du meldt dig ind i, Kent?

Hvis I ser på den lille reportage fra Bornholms TV fra Høst open, (findes gennem vores hj.side) fremgår det af kommentaren fra den bornholmske arrangør, at Kent er en svensk løber, der løb i OKR´s klubtrøje . smiley Ha .. ha.

Nå heldigvis ser man også Inge i klubbens trøje og der bliver ikke talt om en svensk løber. Og hun vandt heldigvis.

Hilsen John T

PS Iøvrigt stort tillykke til Inge

Samarbejde med MTB klubben

DiversePosted by Mogens H Kristensen Sat, October 06, 2012 16:40:52
Hej

Hvorfor har vi ikke en kategori til "Klubben - internt" - eller noget i den stil - til de mere politiske indlæg (det er vel kun OKR-medlemmer der har adgang til bloggen ) ?

Jeg har nemlig i de 2 seneste bestyrelsesreferater set en omtale af "samarbejdet" med Roskilde MTB klub, foranlediget af at de (uberettiget) har omtalt os som samarbejds-partner og tilhænger af mtb-spor i Boserup samt brugt vores logo i den forbindelse.

Bestyrelsen har bedt dem fjerne omtalen og logoet - hvilket også er sket.

Jeg synes jo hellere, at vi skulle have taget dem på ordet og bedt om at få noget indhold i et samarbejde !

Vi må jo erkende at vi ikke har fortrinsret til Boserup, men at der er mange andre brugere - også organiserede (sportsklubber, spejdere mm). Derfor når vi vel længst ved at samarbejde med andre brugere og med MTB-klubben ser jeg flere muligheder:

- mulighed for billigt dobbelt-medlemsskab

- vi kan deltage i deres trænings-arrangementer og de kan deltage i vores

- samarbejde om spor/poster i Boserup og evt. andre steder

- kort-materiale

- udvikle MTB-O i Roskilde

og sikkert mere.

Jeg har mødt deres medlemmer mange gange i Boserup pg har aldrig haft noget at udsætte på deres opførsel - de udviser respekt for løbere og andre skov-gæster.

Jeg har selvfølgelig en egoistisk interesse, da jeg selv kører MTB og gerne vil gøre brug af MTB-klubbens tilbud uden at være medlem hos dem.

Jeg skriver dette i bloggen for at få noget respons fra andre i klubben - jeg kunne selvfølgelig bare have gået til bestyrelsen, men det er vel dette bloggen bl.a. er til for ?

Mogens

Bloggen 2 år

DiversePosted by Janne Brunstedt Tue, September 25, 2012 21:35:48

Og så vil jeg lige lave indlæg nr. 100!

Det er ikke mange, når vi nu har haft Bloggen i 2 år (29/9).smiley

Så skriv noget mere! smiley

Hilsen

Janne

Der gik kage i løbet ....

DiversePosted by Anders Laage Kragh Wed, June 20, 2012 22:22:30
Årets Skt Hans løb fandt sted på smuk sommeraften (endelig) ved Avnstrup. Volker havde lavet banerne og som en ekstra krølle stod der flere poster tæt på hinanden, så det der skulle orienteres præcist ind til posten. Som en lille ekstra finurlighed var det ikke poststativets kontrolnummer man skulle chekke men SI enhedens nummer (som ikke var lig stativets nummer) - det gjorde mig ærlig talt lidt forvirret, selv det var blevet fortalt inden start. Men rigtig god ide med poster i klynger - det skærpede orienteringen, så tak for det.

Som vanlig stod Hanne for forplejningen efter løbet, bistået af fyrbøder Steen, tak for dejlig forplejning, endnu engang.

Da både Leni og jeg i år er rykket op i en ny løbsklasse, af den mere runde slags havde vi kage med til dessert op på opfordring følger nu opskriften, indehaver af Politikens Bagebog kan finde den som luksuslagkage. Opskriften er som følger

Bunde:
Mandler 200 g (skal ikke smuttes)
Mørk chokolade 150 g
Flormelis 150g
Æg 4

Fyld
Mørk chokolade 100 g
Smør 100 g
Æg 1 (pasteuriseret)
Flormelis 25 g
Rom 2 spsk

Pynt
100 mørk chokolade
30 g smør (rumtemperatur)
1 spsk piskefløde

Mandlerne og chokolade hakkes meget fint. Rør smørret blødt og rør det sammen med flormelissen. Rør æggeblommerne i og tilsæt chokolade-mandelmassen.
Pisk æggehviderne stive og vend dem i.
Den første trediedel af hviderne må røres i, da dejen er ret fast. Resten kan så vendes i. Kom dejen i en smurt springform, der skal være 24 cm i diameter.
Bages 50-60 min ved 175 C
Lad kagen blive helt kold inden den flækkes til 2 bunde.

Fyld: Smelt chokoladen over vandbad.
Lad den svale inden den røres sammen med smørret.
Pisk æg, flormelis og rom sammen. Pisk det over vandbad til det er tykt og skummende. Tag det fra varmen og rør i massen til den er afsvalet.
Rør den sammen med chokolade-smørmassen.
Læg denne creme mellem bundene.

Pynt:
Smelt chokoladen i en skål i et vandbad. Skær smørret i terninger. Tag skålen af vandbadet og tilsæt smørret i små portioner under omrøring. Sørg for at chokoladen absorberer smørret inden der tilsættes mere. Tilsæt til sidst piskefløden.

Tips:
Vi bagte ikke en bund som vi så flækkede men i stedet bagte vi 2 bunde hver for sig, de skal derfor ikke have helt så lang tid, ca 30-35 min.
Overtrækschokoladen er fra Claus Meyers Chokolade Bog, dette er en bedre opskrift

Skulle du bruge et fad (eller bradepande) så finder du arealet af en springform som A = r*r*3.14 og arealet af bradepanden som A = b*h, se figuren

hvis lige du har glemt disse formler smiley

så kan du finde forholdet og gange passende op

God fornøjelse, der er til mange kilometer o-løb i denne kage.

Tilmelding til SMUK 2012

DiversePosted by Anders Laage Kragh Wed, May 02, 2012 21:59:08
Så er der åbnet for SMUK 2012 tilmeldingen!

Tilmeldingen er kombineret med on-line betaling med Dankort ligesom når du handler på nettet. Dette sikrer, at vi modtager betaling for de tilmeldte løbere og at det administrative arbejde i forbindelse med bogføring og opfølgning er reduceret væsentligt. Ligeledes er det enklere for deltageren, idet tilmelding og betaling sker samtidigt og ikke i 2 arbejdsgange.

Kent Pihl har stået bag udviklingen af dette system, et kæmpe arbejde som han skal have meget stor ros og tak for.

Systemet blev lovet færdig og klar til brug 1 maj og dette blev overholdt, ikke nogen forsinkede edb projekter her.

Spred det gode budskab om at tilmeldingen er åben og send Kent en venlig tanke.

Hjemmesiden finder du her

/Anders

DOF's venner

DiversePosted by Anders Laage Kragh Tue, April 24, 2012 17:34:57
Der findes en forening, der hedder DOF's venner, som har til formål at støtte unge orienteringsløbere så de kan dygtiggøre sig og udvikle deres talent.

I 2011 fik 2 OK Roskilde løbere støtte fra denne forening; Andreas fik personlig støtte og Amalie blev udtaget til en træningslejr betalt af DOF's venner.

Disse støttebidrag kan selvfølgelig kun udloddes, hvis foreningen har medlemmer, der støtter op om dens virke. Det koster kr 100 om året at være medlem (27 øre per dag), et beskedent beløb og en husstand kan være medlem - man kan (selvfølgelig) også støtte med større beløb. Du kan læse mere om foreningens på dens hjemmeside.

hilsen
Anders

Tirsdagstræning

DiversePosted by Janne Brunstedt Wed, January 25, 2012 09:03:35

Så er det sjovt at lave træning smiley

Når mere en 30 af klubbens løbere møder op til O-træning, selv om det er frostvejr og løbet "bare" er på kortet omkring klubhuset, ja så er det sjovt at lave træning.

Jeg havde printet 34 kort, måtte printe to ekstra at mellem banen, da den løb tør, og kun 2 kort (den lange) var tilbage, da alle var løbet.

Den lange bane med eksempel på vejvalg kan ses i O-kort mappen: http://www.o-kortmappen.dk/okr/show_map.php?user=OKRJANNE&map=427.

Hilsen

Janne

Træning

DiversePosted by John Tripax Wed, January 18, 2012 12:48:04

Hej alle, også jer, der ikke var til træning i aftes d 17.

Det var dejligt at se 30 af klubbens medl. Selv om der ikke var spisning bagefter. 23 deltog i orienteringstræningen. Så er det sjovt at stå for træningen. Nogle tog en alm løbetur og så var der flere i træningsrummet.

Men der kan være endnu flere i skoven. Både unge og "gamle". Nybegyndere og erfarne.

Hvis du ikke er så glad for natløb, synes jeg alligevel, du skal komme. Der er helt sikkert en, der vil skygge dig og klubben udlåner pandelygter

Hilsen John Tripax

Klubfest

DiversePosted by Anders Laage Kragh Sun, January 15, 2012 22:20:05
tak for en rigtig god klubfest med meget lækker og forskellig mad. En særlig tak til arrangørerne og de underholdende indlæg, det hele var meget vel arrangeret.

mange hilsner
Anders

næste gang fortsætter vi til efter 24 smiley

Status lørdagsløb 2011

DiversePosted by Mogens H Kristensen Mon, December 19, 2011 19:36:05
Lørdagsløbene er fortsat godt besøgt - igen i 2011 slår vi rekorderne.

Der mangler indrapporteringer for enkelte løb, men vi har helt sikkert passeret de 800 starter i år og havde et rekordstort fremmøde 24. september med 63 deltagere, hvoraf flere godt nok deltog i intro-kursus, men dem har jeg tilladt at tælle med.


Fordelingen er nogenlunde stabil: 1/3 er egne medlemmer, 2/3 er ikke-medlemmer. Sidstnævnte fordeler sig på flere grupper:

- faste gæster, der løber 5 - 10 gange om året eller mere

- løbere fra andre klubber

- løbere der prøver deres første o-løb


Den sidste gruppe er langt den største og desværre ser vi kun de fleste en enkelt gang. Der er dog hele tiden enkelte, der bliver hængende og melder sig ind.

SMUK kvindeløb har helt sikkert bidraget til at vi ser flere deltagere om lørdagen.


Der er ingen tvivl om at lørdagsløbene er kendt blandt Roskildes motionister og mange bruger det som et alternativ til almindelig løbetræning.


Fra og med i dag er der også et Findveji-tilbud i Boserup, hvor man (gratis) kan downloade et kort eller flere kort og selv løbe et o-løb. Det vil helt sikkert betyde, at nogle vil vælge det fremfor et lørdagsløb. Men jeg er sikker på at breddeudvalget har overvejet, hvordan vi også får findveji-brugerne ledt videre til klubben.


Tak til de mange, der har taget vagter - også når der var behov for "vikarer".

Der kommer snart en ny vagtplan for 1. halvår 2012 - vi starter igen 7. januar.

Flot gave til OK Roskilde

DiversePosted by Anders Laage Kragh Wed, November 09, 2011 20:20:15
Klubben fik tirsdag aften en rigtig flot gave, da Karsten Richardt fra Køge OK forærede klubben en meget stor og flot grill i rustfrit stål. Grillen er lavet på Karstens eget smedeværksted og er bygget efter "weber" princippet, dvs med låg og indirekte varme. Måske har du allerede set den, da den blevet prøvet ved SpringCup i år, siden er nogle detaljer blevet rettet og der er kommet OK Roskilde logo på. Den færdige grill står nu i depotet hvor du kan se den.

Endnu en god grund til at glæde sig til foråret, så vi kan få glæde af grillen.

Med grillen fulgte en mail med smukke og varme ord om klubben, som du kan læse her:

Kære Anders

Jeg afleverer i aften grillen, som jeg har fremstillet for jer.

Som et cadeau, til alle de frivillige personer i Roskilde Orienteringsklub som sørger for at vi alle kan dyrke vores favoritsport, som sørger for at vores børn og unge får en god indgangsvinkel til orienteringssporten og til alle de personer omkring klubben som bare får tingene til at ske, ja så vil jeg gerne sponsorere grillen til jer alle i Roskilde Orienteringsklub.

Jeg håber at i vil få gavn af den i mange år fremover.


/Anders Kragh

Fotokunkurrence

DiversePosted by Janne Brunstedt Wed, November 09, 2011 08:12:07

Så er det ved at være sidste chance for at få skudt nogle fotos til efterårets fotokonkurrence.

Sidste frist for indsendelse af fotos denne gang er 15. november.

Så, indsend dine dejlige efterårsbilleder nu, og har du billeder fra sommeren, som du ikke fik med sidst, så modtager vi også gerne dem.

Send billederne til janne.brunstedt@gmail.com.

Se mere om konkurrencen her: http://www.okr.dk/nyheder11/fotokonkur.htm

Fortsat stor opbakning til Boserupløbene

DiversePosted by Anders Laage Kragh Sun, October 09, 2011 21:05:51
I lørdags havde Preben og jeg fornøjelsen af at afvikle lørdagsløbet i Boserup. Efterårsvejret viste sig fra sin smukkeste og blideste side og da der samtidig kom 25 løbere, heraf 18 ikke medlemmer var det ren fornøjelse.

Samme dag var runde 2 i de introduktionskurser, breddeudvalget har arrangeret og jeg gætter på, at ca 15 deltog i dette kurses - tilbagemeldingen fra kursisterne var rigtig god, så denne gang har vi fat i noget af det rigtige. Næste "lille skridt" er at vi på en pæn måde opfordrer disse interessede til at melde sig ind - når det nu er så godt og interessen er så stor, hvorfor så ikke tage det lille ekstra skridt at få udfyldt medlemsblanketten, tag gerne imod en på stedet i stedet for at acceptere "jeg gør det på nettet når jeg kommer hjem"; der kommer jo så meget i vejen smiley



Og husk at melde dig som mentor - vi skal kunne hjælpe de forhåbentlig mange nye medlemmer med alt det som er så indforstået for os, men som for udeforstående er dyb mystik.

hilsen
Anders

Roskilde Fonden giver kr 50.000 til OKR

DiversePosted by Anders Laage Kragh Sun, October 02, 2011 20:56:19
Roskilde Festival gik økonomisk godt i 2011 og Festivalen har derfor besluttet at uddele 500.000 til frivillige foreninger i Roskilde i portioner af kr 50.000 i forbindelse med Frivillig Fredag den 30 september - OK Roskilde modtager en af disse !

I begrundelsen hedder det blandt andet:

------------------------

Vi synes I ”stikker op” med jeres arbejde og indsats. Ikke ”kun” i form af en fremragende forening, men også ved at gøre ting udover foreningens nære virke – I laver godt arbejde for byen, og byens børn og unge.

Tak for det.

-------------------------


Jeg synes vi skal være utrolig glade og stolte over dette flotte skulderklap - har lidt svært ved at finde ord lige nu .....

Tak til alle der i stort og småt er med til at løfte klubben og på den måde har medvirket til den flotte pris til klubben.

hilsen
Anders

PS jeg har ikke været ved min mail i week-end'en derfor kommer nyheden lidt sent, beklager meget

Generalforsamling 2012

DiversePosted by Anders Laage Kragh Wed, September 28, 2011 22:09:13
Der er lang tid til næste ordinære generalforsamling, den skal afholdes i februar, men bestyrelsen er så småt gået i gang med planlægningen af denne og det kommende år.

Vi skal have et budget for 2012; mange udgifter (og indtægter) er givne men har du en god ide til en ny aktivitet eller noget du synes vi mangler i klubben, så vil bestyrelsen meget gerne høre om dette. Send en mail til Claus Sihm og / eller mig, hvor du kort fortæller om din ide og hvad du tror det koster - så tager vi det med i betragtning, når bestyrelsen laver budgettet for 2012. Vi vil meget gerne høre fra dig inden 7 november.

På generalforsamling skal vi også have valgt nye medlemmer til bestyrelsen. Formand og sekretær vælges i lige år, dvs vi skal vælge ny formand og sekretær. Ligeledes er alle udvalgsformændene på valg; mange er dog villige til genvalg.

Som medlem af bestyrelsen får du virkelig mulighed for at påvirke i hvilken retning klubben skal udvikle sig, hvilke aktiviteter vi skal prioritere og hvad skal vi vælge fra.

Skulle du have lyst til at arbejde for og med klubbens udvikling som bestyrelsesmedlem, så tag en snak med et at klubbens bestyrelsesmedlemmer om hvad det indebærer.

Specielt vil gerne høre fra nogen af klubbens kvindelige medlemmer, da bestyrelsen sammensætning er lidt for mandsdomineret lige nu.

hilsen
Anders

Next »